चरक संहिता सूत्रस्थान अध्याय-९ - खुड्डाक चतुष्पाद
चिकित्सा चतुष्पाद-
भिषग्द्रव्याण्युपस्थाता रोगी पादचतुष्टयम् ।
गुणवत् कारणं ज्ञेयं विकारव्युपशान्तये ॥
· वैद्य- श्रुतेपर्य्वदातत्वं,बहुशो दृष्टकर्मा,दाक्ष्यं,शौचं ।
· उपस्थाता – उपचारज्ञता,दाक्ष्यं,अनुराग,शौचं ।
· रोगी – स्मृति,निर्देशकारित्वं,अभीरुत्वं अथापि च …………ज्ञापकत्वं ।
· द्रव्य – बहुता,योग्यत्वं,अनेकविधकल्पना,संपत् चेति ।
Ref.-
“ विकारो धातु वैषम्यं साम्यं प्रकृतिः उच्यते ।
सुखसंज्ञकं आरोग्यं विकारो दुःखमेव च ॥ ” ( च. सू. ९/४)
“ चतुर्णां भिषकादीनां शस्तानां धातुवैकृते । प्रवृतिः धातु साम्यार्था चिकित्सा इति अभिधीयते” ॥ (च.सू.९/५)
“याभिः क्रियाभिःजायन्ते शरीरे धातवः समाः। सा चिकित्सा विकाराणां कर्म तत् भिषजां मतम्”॥(च.सू.१६/३४)
आदर्श चिकित्सा-“प्रयोगः शमयेत् व्याधिं योऽन्यं अन्यमुदीरयेत्। नासौ विशुद्धः शुद्धस्तु शमयेद्यो न कोपयेत्”॥( च.नि. ८/२३)
“या क्रिया व्याधिहरणी सा चिकित्सा निगद्यते”। (भा.प्र.)
पात्रापेक्षी- शस्त्रं शास्त्राणि सलिलं
ब्राह्मी बुद्धि/वैद्य वृति - ४ मैत्री-कारुण्यमार्तेषु-शक्येप्रीतिः-उपेक्षणं प्रकृतिस्थेषु भूतेषु ।
राजा के योग्य वैद्य – ४ हेतौ-लिंगे-प्रशमने-रोगाणाम् अपुनर्भवे ।
प्राणाभिसर वैद्य – ४ तस्मात् शास्त्रेऽर्थे विज्ञाने प्रवृतौ कर्मदर्शने । ( प्राणाचार्य के गुण – ५ च.चि.१-४)
उत्तम वैद्य - ६ विद्या-वितर्को-विज्ञानं-स्मृतिः-तत्परता-क्रिया ।
अज्ञ भिषक् – is like अचक्षु व्यक्ति,मारुतवश नौका
पादत्रय + अज्ञ भिषक् – यद् आशुपाय प्रतीक्षिणः यान्तिं वृद्धिः।
पादत्रय + ज्ञ भिषक् – यद् विकाराः सुदारुणाः गन्धर्वपुरवत् नाशं ।
वैद्य शब्द प्राप्त्यार्थ – ६ विद्या मतिः कर्मदृष्टिः अभ्यासः सिद्धिः आश्रयः ।
मूर्ख या भिषक् मानी वैद्य-
“यदृच्छया समापन्नमुत्तार्य नियतायुषम् । भिषग्मानी निहन्त्याशु शतान्य नियतायुशाम्”॥
विज्ञाता शासिता योक्ता प्रधानं भिषगत्र तु ।( only 4 वैद्य)
शास्त्रं ज्योतिः प्रकाशार्थं दर्शनं बुद्धिः आत्मनः ।
ताभ्यां भिषक् सुयुक्ताभ्यां चिकित्सत् न अपराध्यति ॥
(च. सू. ९)
कार्य
|
प्रधानपक्ष
|
अप्रधान पक्ष
|
चिकित्सा
|
भिषक्
|
शेष ३ अप्रधान
|
पक्तौ
|
पक्तु
|
पात्रेंधनं अनलाः (अन्वय व्याप्ति)
|
विजये
|
विजेतु
|
भूमिः चमूः प्रहरः ( ,, ,, )
|
घटोत्पत्ति
|
कुम्भकार
|
मृद् दण्डचक्र सूत्रादि (व्यतिरेक व्याप्ति)
|
*शास्त्र बुद्धि – शास्त्रार्थ से
*सहज बुद्धि – पूर्वकर्मज
No comments:
Post a Comment